Czy można transportować ponadgabaryty samemu?

Czy można transportować ponadgabaryty samemu? czyli transport ponadgabarytowy udowane lub wyprodukowane w innym miejscu w kraju, a niekiedy nawet za granicą. W takim wypadku niezbędny okazuje się transport ponadgabarytowy. Ten rodzaj transportu dotyczy sytuacji, kiedy pojazd wr

Dodane: 25-07-2020 12:27
Czy można transportować ponadgabaryty samemu?

Z uwagi na występujące często na

transport ponadgabarytowy
transport ponadgabarytowy

Niektóre przedsięwzięcia budowlane wymagają przewozu na miejsce budowy określonych kluczowych elementów inwestycji, które zostały uprzednio wybudowane lub wyprodukowane w innym miejscu w kraju, a niekiedy nawet za granicą. W takim wypadku niezbędny okazuje się transport ponadgabarytowy. Ten rodzaj transportu dotyczy sytuacji, kiedy pojazd wraz z ładunkiem przekracza określone przepisami normy dotyczące wymiarów lub wagi. Każdorazowo wymaga to kompleksowego podejścia i szczegółowego zaplanowania każdego aspektu, w tym przede wszystkim dobór odpowiedniej trasy oraz stosownych środków transportu. Z uwagi na występujące często na drogach publicznych ograniczenia, transport ciężki wymaga niekiedy wykorzystania drogi rzecznej lub morskiej, co dodatkowo komplikuje całe przedsięwzięcie. Kiedy więc w grę wchodzi przewóz przęsła mostu, turbiny wiatrowej lub transport maszyn ciężkich, należy zwrócić się do wyspecjalizowanej firmy przewozowej, która nie tylko udostępni odpowiedni sprzęt, ale też pomoże załatwić wszelkie formalności.


Warto się o nich dowiedzieć

Mimo iż transport lądowy można uznać za typ transportu bardzo uniwersalnego i wręcz idealnego, ma on swoje poważne wady. Warto się o nich dowiedzieć. Dzięki temu każdy sam zdoła stwierdzić, czy właśnie tego potrzebuje.

Pierwsza wada tyczy się wypadków i kolizji na drogach. Przeprowadzając transport maszyn dla firm, zwykle należy trzymać się wskazanych terminów, a te mogą niestety zostać samoistnie przesunięte, jeżeli przewoźnik natknie się na trasie na jakąś przeszkodę. Nie zdarza się to rzadko. Jeszcze gorzej, gdy transport ciężki zostanie uniemożliwiony przez kiepskie warunki atmosferyczne, z którymi nic nie da się zrobić. A pogoda w Polsce lubi płatać figle. Nie da się jej zaplanować z większym wyprzedzeniem, a i prognozy sprzed jednego dnia bywają nietrafione. Silne opady deszczu, wichura czy śnieg totalnie uniemożliwią transport ponadgabarytowy. Poważnym błędem byłoby bowiem decydowanie się na przewożenie bardziej wartościowych rzeczy i towarów mimo niesprzyjających warunków atmosferycznych.


Funkcjonowanie każdego państwa jest uzależnione od

Funkcjonowanie każdego państwa jest uzależnione od transportu. Kierowcy tirów, statków towarowych, piloci samolotów i inni codziennie przemierzają setki, a nawet tysiące kilometrów, aby przetransportować różne towary. Bardzo chętnie do transportu wykorzystywana jest kolej, z której pomocą można przewieźć znaczną ilość towaru. Niewątpliwą zaletą transportu kolejowego jest też jego stosunkowo niska cena. Niestety sieć torów znacznie ogranicza możliwości dotarcia w wiele miejsc.
Transport ciężki to duże przedsięwzięcie organizacyjne. Największe ładunki wymagają specjalnej organizacji przewozu. Transport ponadgabarytowy, zwany również ponadnormatywnym oznacza transport towarów, których wymiary przekraczają normy określone w przepisach dla pojazdów poruszających się po drogach. Transport maszyn i innych ładunków o nietypowych wymiarach wymaga specjalnego traktowania w zakresie organizacji i ich przewozu. Najczęstsze ładunki ponadgabarytowe to maszyny rolnicze, elementy elektrowni wiatrowych, konstrukcje stalowe itp.


Upoważnia on zaznaczoną na papierze osobę

Wyróżniamy aż siedem typów zezwoleń umożliwiających transport ponadgabarytowy. Każda z tych grup określa tak naprawdę inny typ zezwolenia.

Kategoria pierwsza skupia się na samej trasie. Uwzględnia ona zezwolenie na przewiezienie ładunku po konkretnej drodze, którą należy wcześniej dokładnie wyznaczyć, by zawrzeć takową informację w dokumentacji. Kategoria druga tyczy się z kolei różnego rodzaju pojazdów. Do niej można zaliczyć m.in. transport maszyn rolniczych - ciągników, koparek, a także spychaczy i innych podobnych pojazdów. Grupy od trzeciej do szóstej zawierają z kolei te zezwolenia, które wystawiane są na dłuższy czas i w których podaje się informacje dotyczące konkretnych parametrów wybranego ładunku. Ostatnia już kategoria, czyli ta siódma jest stosowana w momencie, gdy planowany transport ciężki nie pasuje do żadnej poprzedniej grupy.

Zezwolenie jest wydawane w formie specjalnego dokumentu. Upoważnia on zaznaczoną na papierze osobę do przewiezienia ładunku po drogach publicznych umieszczonych na terenie Polski.